praag-karelsbrug-foto-dennis-faropraag-karelsbrug-foto-dennis-faropraag-winterpraag-moldaukarelsbrug-praag

Van het Nationaal Theater via Kampa naar het Strahov Klooster

De stadswandeling 'Van het Nationaal Theater via Kampa eiland naar het Strahov klooster' voert je door kronkelige straatjes op Kampa, een eiland in Praag dat gevormd wordt door de Certovka of Duivelsbeek, een aftakking van de Moldau. Je komt langs de John Lennonmuur en je kunt het Kampa Museum van moderne kunst bezoeken. Ook kun je een Trabant op benen bewonderen. Aan het begin van de route en aan het eind zijn volop café's en restaurants. Het laatste deel van de wandeling gaat heuvel op. Wanneer je daar geen zin in hebt, kun je dit gedeelte overslaan.

De city walk van 'Kampa naar Strahov' brengt je naar de wijk Mala Strana, een rustig deel van Praag met een bijna dorpse atmosfeer, een verademing na het altijd drukke Oudestadsplein en omringende straten. Je loopt door nauwe steegjes, met kinderhoofdjes geplaveide straten en langs stille pleintjes. Mala Strana telt talrijke gezellige terrasjes en staat bekend om de uitstekende restaurants.

De wandeling begint voor het Nationaal Theater met een stijlvol interieur. Een echte aanrader is om hier 's avonds een voorstelling bij te wonen. Dit is de enige manier om de zaal en de prachtige loges te zien, want er worden in het theater geen rondleidingen gegeven. Een leuke bijkomstigheid is dat de prijzen van de plaatsten zeer betaalbaar zijn.

Het middelpunt van het Kampa eiland is een langgerekt plein omzoomd met bomen. Hier is altijd iets te doen; met Pasen is er de paasmarkt en aan het einde van het jaar de kerstmarkt met volop Tsjechisch eten en drinken en heel veel kraampjes met leuke hebbedingetjes. Vlakbij is de John Lennonmuur, een kleurrijke muur waarop iedereen een boodschap in graffiti kan achterlaten.

De city wandeling 'van het Nationaal Theater via Kampa eiland naar het Strahov klooster' gaat langs kronkelige nauwe steegjes op het Kampa eiland. Loop zeker even binnen bij de Maria Victoriakerk om te zien welke kleertjes het kindje Jezus draagt. Aan het einde van de wandeling wacht een verrassing: in het miniatuurmuseum kun je zien hoe een krekel op een viool speelt.

Bezienswaardigheden:
Nationaal Theater, kunstwerken van David Cerny, uitzicht over de Moldau, Karelsbrug, Kampa eiland, John Lennonmuur, kindje Jezus van Praag, Vrtba tuin, St-Nicolaaskerk, Quo Vadis: een trabant op vier benen.

Musea:
Kampa Museum, Muziekmuseum, KGB Museum, Strahov klooster, Strahov bibliotheek, miniatuurmuseum.

BEGIN: tram 2, 9, 17, 18 en 22, halte Narodni Divadlo
EINDE: tram 22, halte Poholec

Praag_wandeling_kampa_1.jpg                   Nationaal Theater

De city wandeling 'van het Nationaal Theater via Kampa eiland naar het Strahov klooster' begint voor het Nationale Theater, Narodni Divadlo. Tegenover het theater is Kavarna Slavia. Drink hier koffie in een prachtige art deco omgeving. Tijdens het communistisch regime was dit de ontmoetingsplaats van dissidenten, ook Vaclav Havel, de voormalige president van Tsjechië, was hier stamgast.

1. Steek Legii most, de Legioenbrug, over.

Vanaf deze brug heb je een prachtig uitzicht op de Burcht van Praag. Let op de wapperende vaantjes aan de tramleiding. Ze dienen als afschrikking voor de vogels. Halverwege de brug is een lift naar het Strelecky eiland, een groene oase midden in Praag.

2. Ga na de brug meteen rechtsaf. Je bent nu op Malostranska Nabrezi. Het witte gebouw recht voor je is het Kampa Museum.

3. Ga bij de trap naar beneden en meteen rechtsaf. Je bent nu op U Sovovych Mlynu op het eiland Kampa.

Je komt langs een openbaar toilet. Vlak daarachter is het Kampa Museum, gehuisvest in een voormalige watermolen. De collectie bestaat uit Tsjechische en Slowaakse moderne kunst. Buiten, aan de zijkant van het museum, staan beelden van reuzebaby's. Zij zijn gemaakt door de Tsjechische kunstenaar David Cerny die dit soort baby's ook de telecommunicatietoren in Zizkov laat beklimmen.

Reuzenbaby's naast Museum Kampa

5. Loop nu naar de rivier voor een prachtig uitzicht op de Moldau en de Karelsbrug. Blijf langs de rivier lopen tot je niet verder kunt en ga dan links en meteen daarna rechts. Je komt nu op een plein: Na Kampe.

Dit plein heeft een dorpsatmosfeer en doet sterk denken aan een pleintje in een of andere Franse provinciestad. Op dit plein zijn vaak festiviteiten zoals de herfst- en kerstmarkt. Aan het einde van het plein zijn trappen die naar de Karelsbrug leiden.

6. Loop het pleintje rond en op de terugweg aan je rechterhand naast het Dvorak Restaurant ga je een steeg in: Jiriho Cerveneho. Aan het eind van de steeg is schuin voor je een brug. Steek die over.

Het water dat je oversteekt is de Duivelsbeek met een waterrad. Aan de railing van de brug hangen liefdessloten.

7. Loop rechtdoor. Je bent nu op Velkoprevorske Namesti.

Aan je rechterhand is de John Lennonmuur, een kleurrijke muur geheel gewijd aan John Lennon. Iedereen mag hier zijn eerbetoon aan deze beroemde Beatle achterlaten.

John Lennonmuur

8. Doorlopen tot het eind van het plein waar Lazenska begint een straat die naar rechts buigt.

Aan de rechterkant is de Malteserkerk. Je kunt niet naar binnen maar wel door de ramen van de deur kijken.

9. Vanuit de kerk loop je rechtdoor Lazenska in. De kerk houd je achter je. Je loopt langs Bistro de France en slaat linksaf. Je komt nu op een plein, Maltezske namesti. Blijf rechtdoor lopen, ga Nebovidska in.

10. Neem de eerste zijstraat links Pelclova.

11. Neem de eerste staat rechts; Hellichova. Doorlopen tot de stoplichten en de kruising met Ujezd en sla rechtsaf.

Op de linkerhoek is restaurant en bierlokaal Pod Petrinem en op de rechterhoek het Muziekmuseum 12. De straatnaam is nu veranderd in Karmelitska.

Recht voor je uit zie de barokke koepel van de Sint-Nicolaaskerk op het Malostranska namesti. Aan je linkerhand is de Maria Victoriakerk met een beeldje van het kindje Jezus dat telkens andere kleertjes draagt. Op nummer 18 is Restaurant Ferdinanda met authentieke Tsjechische keuken. Op nummer 25, een poort onderdoor en dan een trapje op, is de Vrtba tuin. Deze terrasvormige tuin geeft een prachtig uitzicht op de Burcht van Praag.

Uitzicht op de Burcht van Praag

13. Ga linksaf. Je bent nu in Trziste.

Vanaf hier loop je omhoog. Heb je daar geen zin in, blijf dan Karmelitska volgen tot Malostranske namesti waar je op de tram kunt stappen.

14. Blijf links aanhouden en loop Vlasska in.

Op nummer 13 is het KGB museum. Op nummer 19 de Duitse Ambassade, Lobkovicky Paleis.

15. Loop voorbij de ambassade en neem het pad meteen links, tegenover een apotheek (Lekarna) en naast een kinderspeelplaatsje. Volg het pad tot je achter de ambassade staat.

Loop langs het hek en in de tuin zie je een Trabant op vier benen, een werk van kunstenaar David Cerny. De officiële naam is: Quo Vadis. Dit kunstwerk herinnert aan de uittocht van Oost-Duitsers die in 1989 in de ambassadetuin kampeerden terwijl zij wachtten op toestemming om naar het westen te reizen.

Trabant op vier benen

16. Teruglopen naar Vlasska.

Je hebt nu de keuze om nog een stukje te klimmen naar het Strahov klooster of om terug te lopen naar Malastranska namesti en daar op de tram te stappen.

17. Ga linksaf Vlasska in. Wanneer Vlasska naar links buigt, recht door lopen door een park. Je ziet het Strahov klooster voor je liggen. Blijf rechtdoor lopen over Raoula Wallenberga. Neem een scherpe bocht naar links bij het Questenberghotel. Hier staat een wegwijzer naar Prasky Hrad (Praagse Burcht) en Strahov klaster (Strahov klooster). Je loopt langs een uitzichtterras vanwaar je een prachtig zicht hebt op de Petrinheuvel en de uitkijktoren die op de Eiffeltoren lijkt. Je passeert een chic (en duur) restaurant, Bella Vista en en je eindigt op Strahovske nadvori vlak voor het Strahov klooster.

Links is het Strahov klooster, rechts het Miniatuurmuseum en rechtdoor de Strahov Bibliotheek. Het Strahov klooster is vooral bekend om de prachtige bibliotheek met plafondhoge kasten vol boeken in een prachtige zaal met plafondbeschilderingen. Wanneer je een krekel wilt zien die viool speelt of een vlo met hoefijzers, breng dan een half uurtje door in het Miniatuurmuseum.

18. Naast het Miniatuurmuseum ga je onder een poort door en je loopt de trap naar beneden, je bent nu op Pohrelec. Sla linksaf en recht voor je zie de tramhalte op Dlabacov.

Neem tram 22 naar beneden via haarspeldbochten naar Malostranska metro.

Extra:
Stap uit tram 22 bij de halte Prasky Hrad om de Burcht van Praag te bezoeken (wanneer je bij Brusnice uitstapt vermijd je de vaak lange wachtrij voor de security check)

Stap uit bij de derde halte, Kralovsky Letohrady, om de Koninklijke tuinen te bezoeken.

Locatie

Mail de redactie
Share dit artikel op Facebook!
Tweet dit artikel op Twitter!
Deel dit artikel!

Herfst in Praag

Wandeling door Praag, de prachtige hoofdstad van Tsjechië. Beelden van bezienswaardigheden als de Karelsbrug en de St.Vitus-kathedraal.