




Dlabacov tramlus en de Tatra T3 tram
Tram-fanaten en liefhebbers van openbaar vervoer opgelet! Je kunt nu een biertje drinken in een opgeknapt Tatra T3-tramstel dat permanent geparkeerd staat bij de Dlabačov-tramlus. In de tram zijn zes vaste tafels en tramstoelen. Extra zitplaatsen zijn op de perronnetjes naast de tramrails. Eten en drinken is verkrijgbaar bij de Bistro Točna-kantine: ambachtelijk bier, zelfgemaakte frisdranken en een klein menu met quiche, curry en kipreepjes. Je kunt ook op de plaats van de bestuurder zitten om alle bedieningsknoppen goed te bestuderen.
De Dlabačov-lus bevindt zich vlak bij het Strahov stadion en is gebouwd in 1948, maar al jaren niet meer in gebruik. Er zijn verschillende tramsporen met perrons die met elkaar verbonden zijn door middel van een hoge voetbrug.
Wat is het nut van deze voetbrug?
Waarom zou je de trambaan oversteken via deze voetbrug? Er is geen druk tramverkeer en er zijn nauwelijks passagiers. Maar, dat was in het verleden anders. Dlabačov was de tramhalte waar drommen mensen uitstapten om naar evenementen in het Strahov stadium te gaan. Er is daar plaats voor 250.000 toeschouwers en zelfs wanneer maar een klein deel met de tram kwam, krioelde de Dlabačov-halte met mensen. Wanneer die allemaal gelijkvloers de trambaan wilden oversteken, kon er geen tram meer rijden. De voetbrug was dus gerechtvaardigd.
Het Strahov stadium raakte geleidelijk in verval, de tramhalte werd opgeheven en ook de voetbrug verloederde. Het deelbestuur van Praag 6 besloot de tramlus weer in gebruik te nemen, en de renovatie was in 2022 klaar. De metalen elementen zijn in de originele rode kleur geschilderd, de verweerde betonnen trappen zijn hersteld en trams maken weer gebruik van de lus.
Dlabačov tramhalte
De Dlabačov tramhalte wordt nu gebruikt als in- en uitstaphalte van de toeristische tramlijn 42 die met verschillende historische trams rijdt. De halte is nog steeds niet druk want tram 42 rijdt alleen in het weekend en op feestdagen van 10.00 tot 18.00 uur om de veertig minuten.
Een biertje in de Tatra T3 tram
Normaal gesproken is het verboden om in de Praagse trams te eten of te drinken. De T3 tram die hier geparkeerd staat, maakt geen deel meer uit van de het rollend materieel maar staat op een vaste plaats en is omgebouwd tot Bistro Točna en alleen in het weekend open van 10.00 uur tot 21.00 uur. De bistro is een uitgelezen plek voor tramspotters die elke veertig minuten tram 42 kunnen bewonderen die met verschillende historische trams rijdt.
Tatra T3 tram en Bistro Točna
Bistro Točna is een omgebouwde Tatra T3 tram. Dit type tram rijdt sinds 2011 niet meer op de reguliere tramlijnen in Praag. Maar wanneer je op tram 23 stapt kun er nog steeds een ritje ermee maken, want tram 23 is de ‘nostalgische lijn’ en rijdt met historische tramstellen speciaal voor liefhebbers van openbaar vervoer. Een gewoon kaartjes is geldig en de Pragenaar zelf gebruikt deze tram ook voor dagelijks vervoer.
Tatra T3 tram
De Tatra T3 tram werd gemaakt in de ČKD Tatra fabrieken in Praag en op 21 november 1962 reed de tram voor het eerst door de stad. Het was voor die tijd een zeer moderne tram en ook een succesvol exportproduct want in vrijwel alle Oostbloklanden reed of rijdt deze tram nog steeds. Het is een tram die bijna niet kapot gaat want dit type tram rijdt nu nog in Bratislava, Moskou, Riga, Odessa en andere steden van het voormalige Oostblok.
De T3 is de opvolger van de Tatra T2 tram, maar het nieuwe model moest aan een paar lastige voorwaarden voldoen. De tram moest dezelfde capaciteit hebben als zijn voorganger, maar eenvoudiger te fabriceren. Om dit te realiseren werden de wanden dunner gemaakt en kwamen er plastic zitkuipjes in plaats van de met kunstleer beklede zitplaatsen. In de hoogtijdagen van de Tatra T3 tram reden er in Praag 1000 van deze trams.
Lees verder:
Hop-on hop-off nostalgische tram lijn 42
Tramlijn 23 met geliefde nostalgische trams
foto's Marianne Crone