




Hop-on hop-off historische tram 42
Tram 42 in Praag is heel speciaal, want dit is een felrode ouderwetse tram maar wel in een modern jasje, want het is een hop-on hop-off tram. De tram rijdt een toeristische route door het centrum. Begin en eindpunt bij de Praagse Burcht. Een ritje in de historische tram is het ultieme uitje voor iedereen die geďnteresseerd is in oude trams. De tram waarin je zit, reed van 1908 tot 1924 door Praag. De tram rijdt om de veertig minuten en niet op maandag. Een groter contrast met de allernieuwste trams in Praag is er niet! Het nieuwste model tram dat in Praag rijdt heeft airconditioning en je kunt hem herkennen aan de gele neus.
De tramhaltes
De tram rijdt op weekdagen, behalve maandag, iedere 40 minuten en in het weekend en op feestdagen elk half uur.
Dit zijn de haltes waar de nostalgische tram stopt: Dlabačov – Pohořelec – Brusnice – Pražský hrad – Královský letohrádek – Malostranská – Právnická fakulta – Čechův most – Dlouhá třída – Náměstí Republiky – Masarykovo nádraží – Jindřišská – Václavské náměstí – Vodičkova – Lazarská – Národní třída – Národní divadlo – Újezd – Hellichova – Malostranské náměstí – Malostranská – Královský letohrádek – Pražský hrad – Brusnice – Pohořelec – Dlabačov
Kaartjes kopen
De gewone DDP (Praags openbaar vervoer) kaartjes zijn niet geldig op deze route. Het handigste is om online te bestellen. Bestel hier je kaartjes
Historische tram 42
De historische tram nummer 42 baant zich in het weekend een weg door de straten van Praag en rijdt langs de belangrijkste bezienswaardigheden waaronder de Praagse Burcht, het Nationaal Theater en het Wenceslasplein.
Tram 42 werd gebouwd door Ringhoffer, de voorloper van de huidige Tatra-fabriek. Dit type is nu de museumtram waarvan de oudste wagon uit 1908 dateert. Negen originele Ringhoffer-trams met roodgeverfde buitenkant en houten interieur rijden door Praag. Deze trams zijn moeilijker te besturen dan de moderne trams omdat ze een langere remweg hebben.
Openbaar Vervoer Museum
Wanneer de trams niet in gebruik zijn, staan ze in de Strešovice-remise waar ook het Openbaar Vervoermuseum is gevestigd. Het oorspronkelijke nummer van de tram was 91. Dat was een eerbetoon aan het honderdjarig jubileum van de Wereldtentoonstelling van 1891. In 2017 werd het tramnummer gewijzigd in 41 als onderdeel van een herschikking van veel tramlijnen en tramnummers. In 2021 werd de tram een hop-on hop-off tram met een nieuw tramnummer: 42.
Sinds 1875 rijden er trams in Praag. De eerste waren paardentrams. De eerste electrische tram werd ontwikkeld door de Tsjechische uitvinder Frantisek Krizik. Vanaf 1891 rijden er electrische trams door de stad. De trams met serienummer vanaf 3062 werden gemaakt na het einde van de Tweede Wereldoorlog in 1945. Het was de eerste tram in Praag waar de bestuurder niet langer hoefde te staan, maar ook kon zitten. Ook had deze tram de eerste hydraulische deur.
Nog meer bijzondere tramritten in Praag:
Prive stadstour per tram - tram 22 rijdt langs de meeste bezienswaardigheden in Praag
Tram 23 - tram 23 rijdt gedeeltelijk dezelfde route als tram 22, maar altijd met mooie oude T3 Tatra wagens.
foto's Marianne Crone