www.praag-nu.nl gebruikt cookies!

De websites van Stedenman gebruiken cookies (o.a. van Google) om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services.

Klik op "Ja, ik ga akkoord!" om cookies te accepteren en de website volledig te gebruiken, of lees hier meer informatie voor een gedetailleerde beschrijving van de soorten cookies en te kiezen of u deze cookies wilt accepteren tijdens een bezoek aan deze site.
praag-karelsbrug-foto-dennis-faropraag-winterkarelsbrug-praagpraag-karelsbrug-foto-dennis-faropraag-moldau

Trabant Museum Motol en DDR Trabi

Trabant Museum Motol in Praag is nostalgie ten top. De Trabi, zoals deze auto vaak wordt genoemd, was populair in de voormalige oostbloklanden en het paradepaardje van de DDR. Iereeen die het zich maar enigszins kon veroorloven wilde er een hebben. Dat betekende sparen en lang wachten tot een Trabant werd toegewezen.

Tentoongesteld staan goedbewaarde trabantjes, allemaal in originele staat. Verder zie je een volledig uitgeruste garage. Ook kunnen bezoekers achter het stuur van een Trabant kruipen en ervaren hoe klein deze auto's waren. In een uitstalkast staan alledaagse voorwerpen uit de DDR, van speelgoed tot electronica. Verder is er een miniracebaan met Trabant-modelauto's om mee te racen.

Praag_trabi_museum_praag.jpg

Trabant Museum Motol
In Trabant Museum Motol staan verschillende modellen: de P70-voertuig uit de jaren 1950 en de P60, de bekendste Trabant 601 en de laatste Trabant 1.1 die een viertaktmotor had en in de jaren 1980 tot 1990 van de band rolde. De Trabant Kübel P601A werd gebruikt om de grens tussen Oost-Duitsland en West-Duitsland te patrouilleren. Heel typisch is de kampeeruitrustig. Kapotte of afgedankte Trabant-auto's werden doormidden gesneden. Het achterste gedeelte kreeg een deksel en fungeerde als kampeeraanhanger. Buiten voor het museum staan nog meer Trabanten van verschillende jaargangen.

Trabants werden geproduceerd van 1957 tot 1991. Na de val van de Berlijnse muur kon deze zeer populaire auto niet langer concurreren met westerse auto's. Dit was niet verwonderlijk want de Trabi geen benzinemeter, geen richtingaanwijzer, geen remlichten en zeker geen airconditioning. De maxim snelheid was slechts 62 mijl (95 km) per uur.

Praag_trabi_museum_3.jpg

Hoe werkt de Trabant?
De Trabant werd aangedreven door een luchtgekoelde tweecilinder tweetakt-motor met 500 cc inhoud. De topsnelheid was ongeveer 95 km per uur. De auto was leverbaar in standaarduitvoering en een tweekleurige luxe-uitvoering. Gedurende een korte periode was ook een driekleurige luxe-uitvoering beschikbaar. De carrosserie was van metaal, maar de spatborden, portieren, dak, motorkap en kofferdeksel waren van Duroplast, een kunststof verkregen uit katoenvezels vermengd met hars. Er was in de het oostblok gebrek aan staal wegens een handelsembargo door het Westen. Daarentegen had de Sovjet-Unie een overschot aan katoenvezels en de DDR had voldoende hars dat gewonnen werd uit bruinkool de grondstoffen voor Duroplast.

Bereikbaarheid en openingstijden
Trabant Muzeum Praha Motol, Plzenska 215b. Tram 9, 10, 16 halte Hotel Golf Open van 1 oktober tot 30 april: 09.00 – 18.00 uur
Open van 1 mei tot 30 september: 09.00 – 17.00 uur

Praag_trabi_museum_praag_2.jpg

Praag_trabi_museum_praag_3.jpg

Foto's Marianne Crone

Locatie

Reageer op dit artikel
Mail de redactie
Share dit artikel op Facebook!
Tweet dit artikel op Twitter!
Deel dit artikel!


Praag in de herfst

Wandelen door Praag in de herfst, langs de pleinen, de astronomischeklok, het dansende huis en de Karelsbrug.