




De bruggen van Praag over de Moldau
Bruggen in Praag maken het makkelijk om de Moldau over te steken. In totaal zijn er 18 bruggen waarvan 4 spoorbruggen en 3 uitsluitend voor voetgangers. Brug nummer 19 is in de planning. Van 1158 tot 1841 was er maar één brug: de Karelsbrug, die eerst Judithbrug, daarna Steenbrug en ten slotte Karelsbrug heette. Ook waren er veerbootjes om mensen over te ztten en die zijn er nog steeds. Pas in 1841 werd de tweede brug over de Moldau gebouwd, de Keizer Franz I brug, een kettingbrug die weer afgebroken werd om plaats te maken voor de huidige brug, Legii Most (Legioenbrug).
van onder naar boven: Manesbrug, Karelsbrug, Legioenbrug, Jiraskuv-brug
Dit zijn de bruggen in Praag van zuid naar noord
1. BRANICKY MOST, Branik brug
Naam: Deze spoorbrug is ook bekend als Brug van de Intelligentsia
Bouwjaar: de bouw begon in 1949 en de brug was klaar in 1955. Hij is 910 meter lang en 14 meter breed, van gewapend beton met een voetpad naast het spoor. Het treinverkeer is van Praag naar Pilsen.
Bijzonderheden: De onofficiële naam, de Brug van de Intelligentsia, wordt alleen nog gebruikt door oudere mensen. Na de communistische staatsgreep van 1948 werd de Tsjechoslowaakse intelligentsia gedwongen om als arbeider te werken. Veel Praagse intellectuelen werkten aan deze brug, vandaar de naam.
Barrandov Brug (foto via Verliefd op Praag)
2. BARRANDOVSKY MOST, Barrandov brug
Naam: De naam verwijst naar het district Barrandov
Bouwjaar: Het zuidelijke deel dateert uit 1983 en het noordelijke deel uit 1988, De lengte is 352 meter en de breedte 40 tot 55 meter met acht rijbanen en een voetpad.
Bijzonderheden: De brug is gemaakt van beton en een prachtig voorbeeld van brutalisme. Hrosi Lazen, Nijlpaardbad, is een betonnen sculptuur op de brug. Het is een belangrijke verbindinsweg waar dagelijks 136.000 auto's overheen rijden.
Vysehrad spoorbrug
3. ZELEZNICNI MOST - spoorbrug
Naam: De spoorbrug heeft geen officiele naam. Sommigen noemen hem Vysehrad spoorbrug.
Bouwjaar: gebouwd tussen 1871 en 1872. Het was enkelspoor tussen het Franz Joseph Station (nu Prague Centraal Station) en het West Station (nu Smichov). Al gauw bleek één spoor onvoldoende. In 1901 kwam er een nieuwe brug met dubbelspoor. De brug is 69,9 meter lang en 8.1 breed met aan beide zijden van het spoor een voetpad.
Bijzonderheden: Het uitzicht naar het noorden is de St Vitus en de Praagse Burcht, naar het zuiden Vysehrad en aan de voet van de brug staan huizen in kubistische stijl. Vooral Kovarovic villa is bijzonder omdat niet alleen het huis maar ook het tuinhek, de raamkozijnen en voordeur in kubistische stijl zijn.
Palacky brug (foto via Verliefd op Praag)
4. PALACKEHO MOST, Palacky brug
Naam: De oorspronkelijke naam was Steenbrug naar Smichov. De huidige naam verwijst naar Frantisek Palacky (1798-1867), historicus en politicus die bijdroeg aan het Tsjechisch nationaal bewustzijn. Hij werd gezien als .de 'vader des vaderlands'. Tijdens het Nazi regime heette de brug Wolfgang Amadeus Mozart Brücke.
Bouwjaar: 1876. De brug bestaat uit granieten blokken van verschilldende kleuren en is 228m lang en aanvankelijk 7,7m breed maar na het bombardement in februari 1945 verbreed tot 13,9m. De door Myslbek gemaakte sculpturen op de brug raakten ook beschadigd. Na herstel van de brug zijn ze niet teruggekomen maar staan nu opgeknapt in de tuin van Vysehrad.
Bijzonderheden: Vanaf de brug zijn de inelkaar gedraaide torens van het Emmausklooster duidelijk te zien. Het klooster werd ook zwaar beschadigd in het bombardemnent van 1945, de torens zijn in de jaren 1960 toegevoegd. De ontwikkeling van de wijk Smichov was de noodzaak om deze brug te bouwen.
Jiraskuv-brug
5. JIRASKUV MOST Jirasek brug
Naam: De brug is vernoemd naar Alois Jirasek (1851-1930), schrijver en politicus. Zijn standbeeld staat tegenover het Dansend Huis in een klein parkje.
Bouwjaar: de bouw begon in 1929, de brug is 310m lang en 21m breed. De brug is gebouwd in het interbellum en met nieuwe oorlogen in gedachte. De pijlers van de brug kunnen gevuld worden met explosieven zodat in geval van een invasie de brug opgeblazen kan worden. De Duitse bezetters vulden de pijlers met beton zodat het verzet de brug niet kon opblazen.
Bijzonderheden: Vanaf de brug uitzicht op het Detsky en Slovansky eiland, de Sitkov watertoren, de Manes Galerie en het Dansend Huis.
6. LEGII MOST, Legioen brug
Naam: De brug is vernoemd naar de Tsjechoslowaakse legioenen uit de de Eerste Wereldoorlog toen Bohemen (en Praag) deel uitmaakten van het Oostenrijks-Hongaarse rijk.
De brug heeft meedere namen gehad
1841–1901: Císaře Františka I – Keizer Franz I brug. Dit was een kettingbrug
1901: Most Císaře Františka I – Keizer Franz I brug. De nieuwe brug had dezelfde naam als de kettingbrug
1919–1940: Most Legií – Legioen-brug
1940–1945: Smetanův most – Smetana brug, vernoemd naar de componist Bedřich Smetana
1945–1960: most Legií – Legioen brug
1960–1990: most 1. máje - 1 mei-brug, vernoemd naar de Dag van de Arbeid
vanaf 1990: most Legií – legioen brug
Bouwjaar: 1899-1901 ter vervanging van een kettingbrug. De brug is 345,5 m lang en 16 m breed onderverdeeld in negen ovalen bogen. De bouwstijl is een combinatie van neo-barok en art nouveau. Op de brug staan twee tolhuisjes.
Bijzonderheden: Vanaf het midden van de brug via een brede trap bereik je het Schutterseiland, Střelecký ostrov. In de middeleeuwen trainden hier boogschutters en later gebruikte het leger het eiland voor schieteoefeningen. Op het eiland is een restaurant met terras met een prachtig uitzicht op de Moldau en het Nationaal Theater.
Karelsbrug
7. Karluv most – KARELSBRUG
Naam: de brug is vernoemd naar Keizer Karel IV. De voorganger van de Karelsbrug was de Judithbrug die na een overstroming in de veertiende eeuw verwoest werd. De De oorspronkelijke naam was Stenenbrug: in tegenstelling tot de Judithbrug gebouwd van steen.
Bouwjaar: 1357-1402. Sinds 1870 heet de brug Karelsbrug, 516m lang en 13,4m breed met 16 bogen en dertig beelden en beeldengroepen die replica's zijn van de de originelen die in het Lapidarium museum staan.
Bijzonderheden: Bekendste brug van Praag en alleen voor voetgangers. Aan beide uiteinden staan bruggetorens die beklommen kunnen worden voor een uitzicht op de brug en de stad. 's Zomers is de brug vol souvenirverkopers. Het is de nummer één bezienswaardigheid van Praag.
Manes brug
8. MANESUV MOST, Manes brug
Naam: de brug is vernoemd naar de Tsjechische schilder Josef Manes (1820-1871). De oorspronkelijke naam was Aartshertog Franz Ferdinand Brug (wiens moord in 1914 de aanleiding was voor de Eerste Wereldoorlog). In 1920 kreeg de brug zijn huidige naam.
Bouwjaar: 1911 – 1914 en officieel geopend in 1916. De brug verving de nabijgelegen voetgangersbrug, de Rudolfbrug. De lengte is 186m en de breedte 16m. De brug is van beton, heeft vier bogen en is in kubistische stijl. Aan de rivierzijde van de brug zijn medaillons met zwemmers in de Moldau.
Bijzonderheden: De Walk of Fame, bestaande uit koperen sterren, is een eerbetoon aan Tsjechische componisten en werd in 2009 aangelegd. De Manesbrug is het dichtstbij het Oudestadsplein. Vanaf de brug een mooi uitzicht op het Rudolfinum, een prachtig neo-renaissancegebouw nu concertzaal en kunst-galerie.
Cechuv brug
9. MOST SVATOPLUKA ČECHA, Cechuv brug
Naam: vaak afgekort tot Čechův most en vernoemd naar de Tsjechische schrijver, journalist en dichter Svatopluk Čech (1846-1908). Tijdens de Nazi bezetting (1940-1945) was de naam Mendelův most, Mendelbrug vernoemd naar Gregor Mendel (1822-1884), van Duitse afkomst, grondlegger van de moderne genetica.
Bouwjaar: tussen 1905 en 1908 als onderdeel van een binnenring toen een groot deel van het Joodse getto, nu de wijk Josefov, afgebroken werd. 170 meter lang en 16 meter breed, de enige brug in Art Nouveau-stijl. Vrouwenfiguren met toortsen aan weerszijden vier pilaren met figuren van genii, goede geesten, en een zeskopping hydra figuren die het wapen van Praag bewaken.
Bijzonderheden: De brug gaat rechtstreeks naar de Letnaheuvel met de metronoom en aan de andere kant naar de Parizska straat de duurste en chiqueste winkelstraat van Praag.
10. Štefánikův most, Štefánik brug
Naam: vernoemd naar Milan Štefánik (1880-1919) militair, vlieger, meteoroloog en wiskundige. Tijdens de Tweede Wereloorlog was het de Leoš Janáček brug en tijdens het communistisch regime Švermův brug vernoemd naar Jan Šverma (1901-1944), politicus, journalist en bevriend met Klement Gottwald.
Bouwjaar: de brug vervangt de oorspronkelijke Franz Joseph hangbrug uit 1868, destijds het grootste gietijzeren bouwwerk in Praag. De brug werd ontmanteld tussen 1946 en 1947 om vervangen te worden door de Štefánik brug die in 1951 opende. De brug is gemaakt van gewapend beton, is 263 meter lang en 24,4 meter breed.
Bijzonderheden: de brug verbindt de Revolucni straat met de Letna tunnel. Vlakbij op de Letnaheuvel is de Letna biertuin en het Expo 58 paviljoen.
11. HlAVKUV MOST, Hlavka brug
Naam: vernoemd naar Josef Hlávka (1831-1908), architect en ontwerper van de brug.
Bouwjaar: de brug is in twee delen gebouwd, tussen 1908-1910 een ijzeren brug verbindt de wijk Karlin en het Stvanice eiland en tussen 1910-1912 en verbindt het eiland met de wijk Holesovice. Van 1958 tot 1962 een grote renovatie waarbij al het metaal werd vervangen door beton. Lengte is 96 meter en de breedte is 16 meter
Bijzonderheden: de brug maakt deel uit van de verkeersader door Tsjechië van de Oostenrijke tot de Duitse grens. Boven de bogen aan de rivierzijde van de brug zijn medailons met reliefs waarop afgebeeld de gezichten van vroegere burgemeesters van Praag.
12. NEGRELIHO VIADUCT, Negrelli viaduct
Naam: spoorbrug vernoemd naar de Oostenrijkse ingenieur Alois Negrelli (1799-1858), medebedenker van het Suezkanaal. Het viaduct verbindt het Masaryk Station met het Praha Bubny station in de wijk Holesovice.
Bouwjaar: gebouwd tussen 1846-1850 voor de lijn Olomouc - Prague – Dresden. De brug bestaat uit 87 stenen bogen waarvan acht in de Moldau staan, de lengte is 1100 en de breedte 7,6 meter. Van 2017 – 2021 vond een grondige opknapbeurt plaats waarbij het oorpronkelijke ontwerp zoveel mogelijk behouden bleef.
Bijzonderheden: De brug, gemaakt van graniet, is een staaltje vakmanschap. Tot dusver waren bruggen altijd van hout. Bij de bouw waren 3000 arbeiders betrokken en op grote schaal werden stoommachines gebruikt voor het optillen van de onderdelen.
Negrelli viaduct is het eerste deel van de toekomstige verbinding van het het Masaryk Station via Praag Vaclav Havel Airport naar Kladno.
13. HOLKA voetbrug
Naam: Holka, samentrekking van Holesovice en Karlin
Bouwjaar: De bouw van de brug begon in januari 2022 en werd in gebruik genomen in juli 2023. de constructie is gemaakt van wit, ultrahoogwaardig beton met een anti-graffiticoating. De brug is 38m lang en 4m breed en bedoeld voor voetgangers en fietsers.
Bijzonderheden: bronzen leuning met indirecte verlichting en voorzien van eindknoppen in de vorm van koeiekoppen aan de Holešovice kanr, konijnen bij de aftakking naar Štvanice en paarden aan de Karlin-kant.
14. LIBENSKY MOST, Libeň brug
Naam: tot 1939 heette de brug T.G. Masaryk-brug, vernoemd naar de eerste president van Tsjechoslowakije.
1939-1940: Baxův most - Baxa brug naar Karel Baxa, burgemeester van Praag van 1919-1937
1940-1945: Libeňský most - Libeň brug naar de aangrenzende wijk Libeň
1945-1952: Baxa brug
1952-1962: Stalingradský most - Stalingrad brug naar de stad Stalingrad, het huidige Volgograd
Vanaf 1962: Libeň Brug
Bouwjaar: tussen 1924-1928, de brug is 400 meter lang en 21 meter breed, een betonnen brug met vijf bogen en zonder ornamenten, een prachtvoorbeeld van kubistische stijl.
Bijzonderheden: de brug vervangt een houten brug die sinds 1903 op deze plaats de wijken Holesovice en Libeň met elkaar verbind. Vanaf de opening rijden er trams over de brug. Bij een inspectie van de brug in 2018 bleek het beton in slechte staat te zijn en dreigde de brug afgebroken te worden. Architectuurliefhebbers en bewoners van de wijk protesteerden en de brug bleef behouden en gedeeltelijk gerestaureerd. In 2024 zal begonnen worden aan een grondige restauratie. In de ruimtes onder de bogen komt een skatepark, cafés, winkels en een parkje dat aan het water grenst.
15. ZELEZNICI MOST POD BULOVKU, spoorbrug onder Bulovka
Naam: vernoemd naar de wijk Bulovka
Bouwjaar: 1976, 310m lang en gemaakt van voorgespannen beton.
Bijzonderheden: De spoorbrug verbindt verbindt station Praag Holesovice met station Rokytka-Liben. Het is de enige brug die schuin de Moldau oversteekt.
16. Most Barikadniku, Barricade-brug
Naam: vernoemd naar de Praagse Opstand die begon op 5 mei 1945 en eindigde met de terugtrekking van de Wehrmacht uit Praag op 8 mei. Een dag later trok het Rode Leger de stad binnen.
Bouwjaar: 1928, heette eerst Trojabrug in 1946 omgedoopt tot Barricadebrug.
Bijzonderheden: Een noord-zuid snelweg die de wijk Holešovice verbindt met Liben en Troja, sluit aan op de D8 via Usti nad Labem naar Dresden. Naast de brug staat een sculptuur uit 1984 ter herdenking aan de Praagse Opstand.
Troja brug
17. TROJSKY MOST, Troja -brug
Naam: Verwijst naar de wijk Troja
Bouwjaar: 2014, de lengte is 262 meter en de breedte 36 meter en een boog van slechts 20 meter hoog. Het is een staaltje vakmanschap want bij deze lengte brug zou de boog normaal gesproken 50 meter moeten zijn. De brug verbindt de wijken Troja en Holešovice.
Bijzonderheden: Een hypermoderne, slanke, elegante brug die in geen enkel opzicht lijkt op de ander bruggen in Praag. Het is de enige brug over de Moldau die niet op pijlers rust, maar een boogconstructie heeft. 's Avonds wordt de brug feëriek verlicht met afwisselend vier kleureffecten.
Troja voetbrug
18. TROJSKA LAVKA, Troja voetbrug
Naam: Troja voetbrug
Bouwjaar: 1984 een betonnen voetbrug van 4 meter die in 2017 instortte. De huidige stalen brug dateert uit 2020.
Bijzonderheden: verbinding tussen het Keizerseiland, Cisarsky Ostrov, en de wijk Troja. Het is een belangrijke voetgangersverbinding tussen Stromovka park en het Troja kasteel, de dierentuin en de botanische tuin.
19. MADELEINE ALBRIGHT MOST
Naam: Vernoemd naar de Tsjechische Madeleine Albright, die de eerste vrouwelijke minister van Buitenlandse Zaken in de Amerikaanse geschienis was. Toen zij in maart 2022 overleed, werd besloten om de geplande naam van de brug, Dvorecky most (Dvorce brug), niet te gebruiken.
Bijzonderheden: deze nog te bouwen brug komt tussen de Barrandov-brug en Palacky-brug en is bestemd voor openbaar vervoer, fietsers en voetgangers, géén auto's. De brug komt in de wijk Dvorce ter hoogte van de Jeremenkova straat met een verbinding naar Smichov en de Lihovar tramhalte.