praag-karelsbrug-foto-dennis-farokarelsbrug-praagpraag-winterpraag-moldaupraag-karelsbrug-foto-dennis-faro

Prachtig uitzicht over de wijk Nusle

Voor een prachtig panorama van Praag, loop je heen en weer over de Nusle brug. De brug is bijna een halve kilometer lang en is daarmee de langste brug in Praag. Deze brug overspant geen rivier maar het Nusle dal, want Praag is gebouwd op heuvels. Verkeer raast over de brug in beide richtingen, voetgangers lopen veilig over de stoep. Loop aan de linkerkant richting centrum voor het beste uitzicht over Praag. De brug met zes rijstroken is een belangrijke verkeersader voor het noord-zuid verkeer. Elke dag rijden hier duizenden forenzen op weg naar hun werk in het centrum van Praag en 's avonds weer terug.

Praag_nuslebrug-praag.jpg
Uitzicht vanaf Nusle brug

De Nusle brug
Wanneer je door Jaromirova loopt of met tram 7 door deze straat rijdt, zie je vier sets reusachtige pijlers. Kijk naar boven en je ziet Nuselsky most, de Nusle brug. Deze brug is de langste van Praag en overspant het dal waarin de wijk Nusle ligt. De gigantische brug overschaduwt de omgeving en is een indrukwekkend gezicht van waar je er ook naar kijkt.

Bijzonderheden:
Bouwjaar: 1973
Constructietijd: 8 jaar
Hoogte: 43 meter
Lengte: 485 meter
Breedte: 27 meter
Naam: Klement Gottwald Brug, in 1990 na de val van het communisme: Nusle brug

De brug heeft twee verdiepingen, bovenop loopt de D1 snelweg richting Brno en eronder in een buis rijdt de metro, lijn C. De hoge railing werd aangebracht in 1997 omdat sinds de opening van de brug zo'n 300 mensen naar beneden waren gesprongen.

Praag_metro_station_Vysehrad.jpg
  De perrons van het Vysehrad metrostation

Vysehrad metrostation
Meteen na de bouw was er een klein probleempje. Het plan was dat de metro's onder de Nusle brug gingen rijden en dat het metrostation onder de brug hing rustend op het ondersteuningssysteem van de brug. Alles was tot in de puntjes uitgerekend. De brug kon het gewicht van het station en de metrotrein makkelijk dragen. De metrotreinen kwamen uit een fabriek in de Sovjet Unie en bleken twee keer zo zwaar te zijn als de brug kon dragen. Een konvooi van Russische tanks testte de draagkracht van de brug. De brug stortte niet in. De achterliggende gedachten was misschien anders dan men vermoedde. Het was heel goed mogelijk dat inderdaad Sovjet tanks over de brug zouden rijden in geval een opstand tegen het Communistische regime onderdrukt moest worden.

Praag_nusle_brug_tanks_praag.jpg

Het testen van de brug
Oospronkelijk was het de bedoeling dat in Zweden ontworpen metrotreinen over het traject zouden rijden. Maar Sovjet deskundigen besloten Russische treinen te gaan gebruiken. Het ontwerp van de brug was gebaseerd op de veel lichtere Zweedse treinen, de Russische treinen waren twee keer zo zwaar en hadden een lager chassis. Dit betekende dat ook het ontwerp voor de brug maar ook voor het perron van het metrostation aangepast moest worden.

De brug werd onderworpen aan statische en dynamische draagkrachttesten. Bij de statistische test reden zestig Russische tanks, elk met een gewicht van 35 ton, de brug op. Ze werden in keurige rijen langs de zijkant geparkeerd. Daarna brachten vrachtwagen 3000 ton zand en grind. Dat was nog niet alles. De volgende test was het heen en weer rijden van de tanks tot wel zeshonderd keer! Met sensoren werd gemeten wat de impact was. De brug zakte slecht 16,5 milimeter door. Dat was één zevende van wat was toegestaan. Bij de dynamische test werden raketten afgevuurd. De brug slaagde voor alle testen met vlag en wimpel.

Gottwaldova nu Vysehrad station
Het huidige Vysehrad station was vernoemd naar Klement Gottwald, de leider van de Communistische partij in Tsjechoslowakije. Na zijn dood in 1953 besloot de Communistische partij het lichaam van Gottwald te balsemen en op te baren in het Nationaal Monument op de heuvel van Vitkov. Het opgebaarde lichaam werd een soort attractie. Jaarlijks kwamen meer dan 200.000 bezoekers hun laatste eer betuigen. Na de Fluwelen Revolutie werd Gottwald alsnog gecremeerd. Hij ligt begraven op de begraafplaats van Olsany in Praag.


 Praag_Vysehrad_metro.jpg
   Vysehrad metrostation hangend onder de brug

De legende van de Nusle brug
Sinds de bouw in de jaren 1970, had de Nusle Bridge in het centrum van Praag een dubieuze reputatie. Er zou een mysterieuze bende actief zijn die eenzame voorbijgangers in de afgrond wierp. Niemand begreep waarom de overheid niet ingreep om een einde te maken aan deze moordpartijen. Al snel werd er een verklaring gevonden: de politie tolereerde de moorden omdat ze werden gepleegd door de zonen van vooraanstaande leden van de Communistische Partij.

De waarheid
Na de val van het communisme, bleek dat dit verhaal pure legende was. De waarheid was dat er een ongewoon hoog aantal zelfmoorden werd gepleegd door van de Nusle Brug naar beneden te springen. De brug was een prestige-object van het communistische regime. Om de reputatie van dit gigantische staaltje bouwkunst niet te schaden, werden de zelfmoorden door de media verborgen gehouden.

In memoriam
Ter nagedachtenis aan de 'springers' die van de brug sprongen creëerde de Tsjechische kunstenaar, Kristof Kintera, een monument getiteld: Uit vrije wil. Het staat in het Folimanka-park onder de brug en stelt een aangepaste straatlantaarn voor. Deze lantaarn schijnt naar boven, naar de brug vanwaar gesprongen werd.

Lees verder
Nationaal Monument en mausoleum
Vysehrad de tweede burcht van Praag

Foto's Marianne Crone en Wiki Commons

                     Foto impressie van Nusle brug

Praag_nusle_brug_uitzicht_praag.jpg

Praag_nusle-1.jpg



Praag_nusle-2.jpg
  


Praag_nusle-3.jpg


Praag_nusle-4.jpg


Praag_nusle-5.jpg

Locatie

Reageer op dit artikel
Mail de redactie
Share dit artikel op Facebook!
Tweet dit artikel op Twitter!
Deel dit artikel!


Praag in de herfst

Wandelen door Praag in de herfst, langs de pleinen, de astronomischeklok, het dansende huis en de Karelsbrug.