praag-karelsbrug-foto-dennis-faropraag-winterpraag-moldaupraag-karelsbrug-foto-dennis-farokarelsbrug-praag

Wandelen in natuurgebied Divoka Sarka in Praag

Divoka Sarka, een uitgestrekt natuurgebied vlak voor je bij de luchthaven van Praag komt, ligt ruimschoots binnen de grenzen van de stad en je kunt er gewoon met de tram komen. De naam betekent Wilde Sarka, een mythische vrouwelijke strijder. Dit natuurgebied heeft inderdaad iets ongetemds.

Er is hier van alles te doen: wandelen, fietsen, kale rotsen beklimmen en van een prachtig uitzicht genieten. Ook is er een golfbaan en een zwembad. 's Zomers kan het hier knap druk zijn, vooral in het weekend, als inwoners van Praag hier komen relaxen. Wanneer je helemaal alleen van de natuur wil genieten, kom dan op doordeweekse dag, of nog beter in de winter wanneer het gesneeuwd heeft.

BEGIN: Tramhalte / bushalte Divoka Sarka. Tram 26 of bus 119
EIND: Evropskastraat, tram 20 of 26
DUUR: iets meer dan één uur, langer wanneer je een bezoekje aan de horeca brengt.

Er is voldoende gelegenheid om uit te rusten want de hele route staat vol bankjes. Je loopt over een verhard pad, geschikt voor rolschaatsers, fietsers en kinderwagens.

ROUTEBESCHRIJVING

1. Wanneer je uit de bus / tram stapt, doorlopen in de rijrichting. Bij McDonalds neem je het verharde pad dat naar beneden loopt.

2. Na 300 meter bij de splitsing rechts aanhouden. Je bent nu op fietroute A163.

3. Bij de fietswegwijzer naar links. Op de wegwijzer staat: Divoka Sarka 1 km.

4. Je steekt nu een beekje over en loopt tussen twee rotsen door.

5. Loop voorbij het zwembad en de snackbar aan je rechterhand. Het zwembad is alleen in de zomermaanden open op zaterdag en zondag.

6. Na het zwembad een flauwe bocht, rechts aanhouden, richting Dolni Sarka / Vokovice. Je loopt nog steeds op het fietspad A163.

7. Bij de tweesprong rechts aanhouden.

8. Links zie je Hostinec Drvci Skok, een uitstekende gelegenheid om Svijany bier te proeven terwijl je naast een ruisend riviertje zit. Je kunt hier ook een eenvoudige maaltijd krijgen: soep van de dag of schnitzel met zuurkool. Dit terras is alleen open op zaterdag en zondag, in de winter kun je binnen zitten.

9. Blijf rechtdoor lopen. Na ongeveer een kwartier steek je een riviertje over. Blijf het pad volgen. Links zie je een aantal huizen.

10. Na 5 minuten kom je bij een wegwijzer: Vikovice A166, ga hier rechtdoor. Het pad loopt nu redelijk steil omhoog.

11. Na 10 minuten bereik de woonwijk. Rechts Artima Hostel met restaurant een sportveld en tennisbanen. Dit restaurant is wel door de week open.

12. Links aanhouden. Je bent nog steeds op fietroute A166.

13. Je komt nu in de v Stredu, een straat in de wijk Vocovice. Er staan hier veel vooroorlogse appartementhuizen en villa's.

14. Aan de rechterkant restaurant Kastan met een gezellig terras in de zomer.

15. Neem de derde straat rechts: v Novych Vokovicich straat.

16. Links is Restaurant U Reznika met bierhal. De goede soldaat Sweijk zou hier zo uit weggelopen kunnen zijn.

17. Loop verder tot je op Evropska straat komt, en de tram 20 of 26

Locatie

Mail de redactie
Share dit artikel op Facebook!
Tweet dit artikel op Twitter!
Deel dit artikel!

Praag in de herfst

Wandelen door Praag in de herfst, langs de pleinen, de astronomischeklok, het dansende huis en de Karelsbrug.