praag-winterpraag-moldaupraag-karelsbrug-foto-dennis-faropraag-karelsbrug-foto-dennis-farokarelsbrug-praag

Lange snelle roltrappen in metrostations Praag

Roltrapsnelheid plus loopsnelheid zorgt voor dubbele snelheid. Dat kun je in de metro van Praag goed uitproberen want een aantal stations hebben lange en snelle roltrappen. In een mum van tijd ben je boven of beneden. Maar wel even opletten wanneer je op de roltrap stapt en vooral met kinderen. Deze snelle roltrappen zijn rap aan het verdwijnen omdat zij niet passen in EU richtlijnen. Wanneer de trappen onderhoud nodig hebben, veranderen zij in 'gewone' roltrappen. Op metrolijn A hebben het station Mustek en Flora nog de ouderwetse snelle roltrappen.

Praag_snelle_roltrap_in_praag_metro.jpg

Praag en Moskou

De Praagse metro lijkt als twee druppels water op de metro van Moskou, die bekend is vanwege de diepliggende stations. Ook Praag heeft veel diepe stations in het centrum van de stad. Dat is niet voor niets want metrostations dienden ook als schuilkelder in geval van een nucleaire aanval. Toen de metro in Praag werd aangelegd in de jaren 1979 en 1980 waren Praag en Moskou dikke vrienden en maakten deel uit van het Oostblok. De Sovjet-Unie en Tsjechoslowakije werkten in veel opzichten samen. Het resultaat was onder andere de Praagse metro.

Lange en snelle roltrappen
Lange en snelle roltrappen vind je op stations in het centrum van Praag. Met een lengte van 100 meter en een snelheid van 9 km per uur is de roltrap van het metrostation Námestí Míru de langste en snelste roltrap in Europa. Meer lange en snelle roltrappen vind je onder meer op de stations Mustek en Flora. De roltrappen in de onlangs gerenoveerde metrostations Narodni Trida, Namesti republiky, Andel en Karlovo Namesti zijn nog wel lang maar niet meer snel. In 2022 zal ook de snelle roltrap van het metrostation Jiřího z Poděbrad verleden tijd zijn.

Pak de leuning vast!
Bij snelle roltrappen loopt de leuning sneller dan de trap en dat is opzettelijk gedaan om te zorgen dat je alert blijft. Dat is noodzakelijk want aan het einde van de trap lijkt het of je gelanceerd wordt. De vervoersregels, waarmee je automatisch akkoord gaan bij het kopen van een kaartje, vereisen dat je op de roltrap de leuning vasthoudt.

Afscheid van snelle roltrappen
Tegen 2030 zullen alle snel bewegende roltrappen van het Sovjet-type in het Praagse metrosysteem zijn vervangen door langzamere omdat ze niet voldoen aan de EU-veiligheidsnormen. Toen de metro in 1974 werd gebouwd, had niemand ooit van veiligheidsregels gehoord, maar na de toetreding tot de Europese Unie in 2004 moest de Prague Public Transport Company (DDP) voldoen aan de EU-wetgeving. Ze begonnen de snelheid te verminderen en op het moment van schrijven (2022) zijn er vier snelheden: het snel bewegende Sovjet-type 90 cm per seconde, nieuwere verplaatsen 75, 65 of 50 cm per minuut.

Praag_snelle_roltrap_praag.jpg

De roltrap in metrostation Kobylisy
Metrostation Kobylisy heeft ook lange roltrappen maar het verschilt van de andere diepe stations in Praag. Om te beginnen ligt het station Kobylisi niet in het centrum maar in een buitenwijk in het noorden van Praag. Dit station werd niet tijdens het communisme gebouwd maar pas in in 2004. Waarom dit station zo diep ligt is niet omdat het ook als schuilkelder moet dienen maar omdat de wijk Kobylisi op een heuvel ligt en de afstand Nadrazi Holesovice, het station dat voor Kobylisi ligt, niet lang genoeg is om de metrolijn te laten stijgen.

Metro stations met snelle roltrappen 
Wanneer je in Praag bent, is het leuk om een van de snelle roltrappen uit te proberen. Ze zijn makkelijk te herkennen want behalve dat ze snel zijn, maken ze ook behoorlijk veel lawaai. De volgende stations hebben er nog een: 

* Lijn B: Florenc metro station
* Lijn B en lijn A: Mustek metro station
* Lijn A: Flora metro station
* Lijn A: Dejvicka metro station
* Lijn C: Kobylisy

Praag_snelle_roltrap_praag_nam_miru.jpg

Roltrappen en onderhoud
Roltrappen zijn geregeld afgesloten voor onderhoudswerkzaamheden. Zo'n tweehonderd sensoren bewaken continu de geluiden van de roltrappen. De software gebruikt artificial inteligence (AI) om ongebruikelijke geluidspatronen te interpreteren die mogelijkerwijze betekenen dat onderdelen onderhoud nodig hebben.

In de Praagse metro is een ongeschreven wet dat men rechts houdt en dat links naar boven of beneden wordt gelopen. Dit veroorzaakt een ongelijke verdeling van gewicht. De rechterkant is zwaarder belast en veroorzaakt veel slijtage aan de rupsbanden, kettingen en lagers. Tot een paar jaar geleden waren er stickers die aangaven om rechts te houden. Ze zijn nu verwijderd.

Loont het om om de roltrap op te lopen in plaats van te blijven staan? Een studie berekende de geschatte tijd die nodig is om de roltrap op en af te gaan terwijl je blijft staan 1.15 seconden is. Wanneer je loopt win je ongeveer 30 ŕ 40 seconden.

Roltrappen in metrostation Nádraží Veleslavín
Roltrappen in een metrostation zijn vanzelfsprekend noodzakelijk, zou je denken. Maar niet op Nádraží Veleslavín, het overstapstation van metro op de bus naar de luchthaven. Bij de bouw in 2015 werden er geen roltrappen naar straatniveau aangelegd. Dat was niet handig voor passagiesr met koffers. Het probleem werd opgelost met kruiers. In 2018 kwamen er alsnog roltrappen. Er werd beknibbeld op de kosten want ze zijn smaller dan op andere stations. Deze roltrap is uiteraard een 'langzame'.

Praag_metro_praag_kruier.jpg

Lees verder:
De onstaansgeschiedenis van de metro in Praag
Revolutie in de metro: 14 stations veranderen van naam
Metrostations: een snelcursus in geschiedenis

foto's Marianne Crone    

Langste roltrap van Europa is in Praag

De langste en snelste roltrap vind je in het metrostation Namesti Miru in Praag. Met een snelheid van 9 km per uur zoef je 100 meter naar beneden.

Locatie

Reageer op dit artikel
Mail de redactie
Share dit artikel op Facebook!
Tweet dit artikel op Twitter!
Deel dit artikel!


Praag in de herfst

Wandelen door Praag in de herfst, langs de pleinen, de astronomischeklok, het dansende huis en de Karelsbrug.